מערכי שיעור אוצר מילים
השלב המקדים של הוראת אוצר מילים יעילה הוא בהכרח יצירת מערך שיעור מאורגן היטב. למעשה, שלב חיוני זה, אם ניגשים אליו ביצירתיות ומבצעים אותו בחריצות, יכול לקבוע את עצם הצלחתו של שיעור נתון. מערך שיעור טוב עם אוצר מילים, במיוחד כאשר הוא כולל מגוון משחקים אינטראקטיביים תומכי תוכן, משמש כגשר בין תלמיד למורה, פורש את מפרץ הידע המפריד ומאחד ביניהם.
אחת הדרכים לשלב רמה גבוהה יותר של שימוש באוצר מילים בהוראה ובלמידה היא על ידי שילוב תוכנת אוצר מילים. אוצר המילים האולטימטיבי מספק דרך מתקדמת לבנות מיומנויות אוצר מילים לחינוך.
למרות שעשויות להיות דעות שונות בתוך המבנה האקדמי לגבי מערכי שיעור באופן כללי, לא ניתן להכחיש את עצם נחיצותם וערכם לבניית אוצר מילים. ככזה, רובם המכריע של המורים נדרשים להשתמש בהם כהכנה לשיעורים שלהם, בין אם זה אומר ליצור אותם מאפס, להשתמש במערכי שיעור קיימים או לחבר חדשים ממקורות שונים. לא משנה באיזו גישה מורה יעדיף, משאבי אומנויות שפה מקוונים נפלאים בשפע המספקים סיוע וחומרים ליצירת מערכי שיעור איכותיים אוצר מילים. חשיבותו של שלב זה של תהליך ההוראה מודגשת עוד יותר על ידי העובדה שלימוד אוצר המילים, אם כי נושא בפני עצמו, יכול לקשור בקלות לתחומים אקדמיים אחרים כמו מדעים, מדעי החברה, מתמטיקה וספרות.
כפי שניתן היה לצפות, הכנת מערך שיעורי אוצר מילים לכיתה א' באופן טבעי הולכת להיות שונה לגמרי מאשר ניסוח מערך שיעור אוצר מילים לכיתה ח', בדיוק כפי שלכל רמה ביניהן יש מאפיינים משלה. עם זאת, החוט המשותף היחיד, ללא קשר לרמות הכיתה, הולך להיות שמירה על עניין ומוטיבציה של התלמידים בזמן הלמידה. זה, באופן מעניין למדי, המקום שבו מתגלה הערך המלא של משחקי אוצר מילים אינטראקטיביים. שכן, לא משנה מה רמת הכיתה, משחקי מילים מקוונים מהנים יכולים לעזור הן לדוברי אנגלית ילידית והן לדוברי אנגלית לבנות את כישורי אוצר המילים שלהם.
כפי שהורים לתלמידים צעירים מאוד מבחינים בשלב מוקדם, רוב הילדים מסוגלים לזהות את הפונקציה של חפץ הרבה לפני שהם מסוגלים לזהות את החפץ בשמו. זה גורם שמורים לוקחים בחשבון כשהם מכינים את מערכי השיעורים של הלומד הצעיר שלהם, ולעיתים קרובות בוחרים לכלול משחקי התאמת תמונה בדיוק מהסיבה הזו. משחקים אלה יכולים להיות כלי מצוין, במיוחד אם הם כוללים לא רק את התמונה והשם הכתוב של האובייקט אלא גם הגייה נשמעת שלו. ואכן, מחקר הראה שלמרות שילדים זוכרים רק חלק ממה שהם קוראים, שיעור השמירה עולה באופן דרמטי ל-30% כאשר אותו מידע נשמע, ל-40% כאשר רואים אותו ול-60% כאשר משימה קשורה היא למעשה. מְבוּצָע. שילוב חומר כזה במערך השיעורים שלהם יכול לעזור מאוד למורים להרחיב את אוצר המילים עבור תלמידים בכל הרמות. ואכן, מספר גדל והולך של מורים משלבים כיום משחקי מילים אינטראקטיביים במערך השיעורים שלהם אוצר המילים, במיוחד אותם משחקים המגיעים לכל ארבעת גורמי השימור הנ"ל: קריאת מילה, שמיעת הגייתה, ראיית התמונה שלה ומשחק איתה בפעילות. . בעת יצירת מערך שיעור של אוצר מילים לכיתה ג', מורים יכולים להפוך את הלמידה למהנה הודות לפעילויות מקוונות כגון מילה נרדפת, אנטונים והומפון. באופן דומה, משחקים נהדרים שכדאי לכלול בתכנית שיעורי אוצר מילים של כיתה ה' מריצים את המכלול ממשחקי מילים קידומת, סיומת ושורש ועד לכיווץ, הקשר ומשחקי מילים מורכבים.
כפי שהמורים יודעים היטב, תכנון הוראה של שיעור אוצר מילים הוא תובעני הרבה יותר מאשר העברת ההוראה של אותו שיעור. מערכי שיעור אוצר מילים לא רק מאפשרים למורים לספק את המבנה הדרוש לתלמידים כדי ללמוד את החומר, אלא גם מעניקות למורים כלי להנחות את הוראתם בהתבסס הן על סטנדרטים של תכנית הלימודים והן על עניין התלמידים. עם זאת בחשבון, משחקי אוצר מילים אינטראקטיביים איכותיים הם אולי המשאב היעיל ביותר הודות לרמות משחק ספציפיות לכיתה וגם למגוון פורמטים של המשחק, אשר מבטיחים שלתלמידים לעולם לא ישתעממו בזמן הלמידה.
למרות שאנו חושבים על סופרים כאל אלה שכותבים רומנים ושירים, ישנם סוגים רבים אחרים של סופרים. כותבים טכניים, עיתונאים ואנשי יחסי ציבור משתמשים כולם בשפה כדי לתקשר עם הקוראים.
יש אנשים המאמינים ששיפור אוצר המילים אינו אפשרי. אבל יש כמה דרכים לשפר את אוצר המילים שלך באמצעות תרגול ועל ידי שינון רשימות של מילים. מערך השיעור הבא יכול לעזור לך ללמוד עוד על איך לבנות מערכי שיעור לשיפור אוצר המילים:
1) מה המטרה?
2) אילו מיומנויות יש לחזק?
3) איך אתה יכול לצפות מהתלמידים להתנהג בזמן שהם עובדים?
4) כיצד יוכיחו התלמידים את התקדמותם?
5) מה ההורים צריכים לעשות במשך הקורס אז אני לא נותן יותר מדי מידע על מה
מערך שיעור זה תוכנן כדי לעזור לתלמידים לשפר את אוצר המילים שלהם. הוא כולל רשימה של מילות אוצר מילים שזוהו על ידי המורה באמצעות קיר המילים וסדרה של תרגילים שהתלמידים יכולים לעשות כדי לבדוק את הבנתם את המילים הללו.
1) התלמידים מזהים רשימה של מילות אוצר מילים מקיר המילים.
2) התלמידים עובדים בזוגות כדי ליצור משפטים תוך שימוש בשתי מילים לפחות מהרשימה של זה ולאחר מכן מנחשים מה משמעות המשפט
3) תלמידים מעלים מילים נרדפות לחלק מהמילים ברשימה שלהם
4) התלמידים יוצרים משפטים לכל מילה ברשימה שלהם, תוך הקפדה על שימוש במילים נרדפות במידת הצורך
5) מילים משמשות בהקשר על ידי בקשת התלמידים לתת שתי תשובות לשאלה אחת עם תשובות שונות, אחת באמצעות מילה שהם למדו
הצעד הראשון יהיה להעריך את רמת אוצר המילים של התלמידים שלך. לאחר מכן, עליך ליצור פעילויות המציגות מילים המהוות אתגר מתאים עבורן.
לאחר מכן, עליך להקצות שלוש מילים לכל תלמיד ולבקש ממנו לבחור מילה אחת מתוך השלוש לכתוב עליהן במשך חמש דקות. זה יוצר הזדמנות לתלמידים ללמוד מילה אחת או להרחיב את מה שלמדו.
לבסוף, אם אתה רוצה שהתלמידים שלך יתרגלו קריאה וכתיבה בו-זמנית, תוכל לבקש מהם לכתוב משפט עם כל מילה חדשה שהם לומדים.
תלמיד א': הופתעתי עד כמה זה היה פתאומי כשראיתי את המכונית האדומה מתנגשת בקיר לאחר שהמכונית הירוקה נתקלה בה.
תלמיד ב': המכונית האדומה התנגשה בקיר הלבנים לאחר שנפגעה מרכב אחר שצבעו ירוק